NASA acordă grant NIAC 2025 pentru proiectul Hydrogen Hybrid Power for Aviation HY2PASS

NASA acordă grant NIAC 2025 pentru proiectul Hydrogen Hybrid Power for Aviation HY2PASS

NASA a selectat recent 15 idei vizionare pentru programul său NIAC (NASA Innovative Advanced Concepts), care dezvoltă concepte pentru a transforma misiunile viitoare. Aleși dintre companii și instituții din Statele Unite ale Americii, premianții Fazei I din 2025 reprezintă o gamă largă de concepte aerospațiale. Premiul combinat pentru conceptele din 2025 este de maximum 2,625 milioane USD în granturi pentru evaluarea tehnologiilor care ar putea permite viitoare misiuni aerospațiale.

Printre proiectele selectate se numără Hy2PASS (Hydrogen Hybrid Power for Aviation Sustainable Systems), condus de Phillip Ansell, Universitatea din Illinois, Urbana. Scopul acestui program este de a demonstra meritele sistemelor de alimentare cu motor hibrid cu pile de combustibil/turbină cu gaz cu hidrogen pentru proiectarea durabilă a aeronavelor de transport comercial și performanța optimizată pentru misiune.

Accentul se pune pe arhitectura specifică a hibridizării, modul în care aceasta modifică elementele fundamentale ale integrării aeronavei și modul în care aceste modificări holistice de proiectare pot fi valorificate pentru a duce simultan la reduceri mari ale energiei misiunii necesare, introducând practic o soluție cu emisii zero.

În loc să combine puterea electrică între o pile de combustie și un turbogenerator cu hidrogen sau să combine puterea mecanică între un motor cu pile de combustibil cuplat la bobina turbinei, această arhitectură va prezenta hibridizare prin tratarea aerului.

Celula de combustie este utilizată pentru a alimenta un compresor acționat electric, care furnizează oxigen la catodul celulei de combustie, precum și arzătorul turbinei cu gaz, eliminând necesitatea unui miez de compresor în motorul termic.

Decuplarea mecanică a compresorului de la turbină permite compresorului să funcționeze complet independent de treptele turbinei, ceea ce la rândul său permite ca compresorul să funcționeze la rapoarte de presiune globale variabile.

Acest sistem Hy2PASS permite noi capabilități de performanță pentru aeronave, care pot fi utilizate pentru noi arhitecturi de aeronave optimizate pentru misiune.