China se află în fruntea mondială în industria vehiculelor electrice (EV) și a bateriilor pentru vehicule electrice.

China se află în fruntea mondială în industria vehiculelor electrice (EV) și a bateriilor pentru vehicule electrice.

  • Producătorii de automobile chinezi produc 21 la sută din vehiculele de pasageri din lume — o cifră estimată de analişti care va ajunge la 33 la sută până în 2030 — iar din 2022 au produs 62 la sută din vehiculele electrice din lume şi 77 la sută din bateriile electrice.
  • Din 2020 până în 2023, exporturile globale de vehicule electrice ale Chinei au crescut cu 851 la sută, cea mai mare pondere a acestor exporturi (aproape 40 la sută) mergând către Europa.
  • În mod colectiv, întreprinderile chineze de EV și baterii EV și-au egalat cel puțin – și, în unele cazuri, au depășit – colegii lor occidentali în ceea ce privește capacitatea de inovare și calitatea produselor.
  • Companiile chineze de vehicule electrice sunt cu 30 la sută mai rapide în dezvoltarea și lansarea de noi modele de mașini decât așa-numitele producători auto americani, europeni și japonezi.
  • Instituțiile chineze reprezintă astăzi 65,4% din publicațiile de cercetare de mare impact în bateriile electrice, depășind substanțial 11,9% ale instituțiilor americane.
  • Cota globală de brevete a entităților chineze în domeniul propulsiei electrice a crescut de la 2,4% în 2010 la 26,9% în 2020.

Guvernul chinez – atât la nivel federal, cât și la nivel provincial – a făcut din competitivitatea vehiculelor electrice o prioritate națională. Este important de menționat că impulsul Chinei către vehiculele electrice provine dintr-o recunoaștere făcută la mijlocul anilor 2000 că întreprinderile chineze erau puțin probabil să devină competitive la nivel global în paradigma tehnologică dominantă a motoarelor cu ardere internă (ICE) la acea vreme (în ciuda cerințelor agresive de transfer de tehnologie) și astfel, liderii Chinei au identificat vehiculele electrice ca fiind o tehnologie inovatoare sau „salt”, care ar putea permite Chinei să dezvolte o industrie autohtonă competitivă la nivel global, rupând în același timp dependența țării de tehnologiile auto străine – și, în mod esențial, importurile de automobile ICE (și uleiul lor) pe care aceasta le presupunea. După cum a explicat un observator al industriei, „motivația principală pentru China de a face eforturi pentru vehicule electrice a fost securitatea energetică. Al doilea a fost competitivitatea industrială, iar o treime îndepărtată a fost sustenabilitatea.”

China a beneficiat cu siguranță de un sprijin guvernamental intens, întreprinderile chineze de EV și baterii EV au devenit din ce în ce mai inovatoare de sine stătătoare într-o serie de dimensiuni ale inovației de produs, inovației de proces, inovației modelului de afaceri și chiar inovației în experiența clienților. În ceea ce privește bateriile EV, întreprinderile chineze au făcut progrese importante în chimia bateriilor, unele companii chineze care pornesc baterii EV lucrând acum pentru a dezvolta baterii EV despre care susțin că vor avea o autonomie de 2.000 de kilometri (km) (1.300 de mile). Cu bateria reprezentând până la 40 la sută din valoarea unui vehicul electric, dominația țării în producția de baterii pentru vehicule electrice oferă producătorilor săi de vehicule electrice un avantaj important de primire.

În plus, întreprinderile chineze sunt lider în alte aspecte ale tehnologiei vehiculelor, de la sisteme inovatoare de suspensie pentru vehicule până la încorporarea unei game de caracteristici digitale noi; de la conducere autonomă, control vocal interactiv la mai multe ecrane tactile care permit orice, de la vizionarea de filme până la cântatul karaoke. De asemenea, firmele chineze inovează în mod agresiv procesele de producție a vehiculelor, de la automatizarea robotică la sistemele de producție digitale (adică, sistemele de execuție a producției digitalizate) până la procesele inovatoare de turnare sub presiune a aluminiului. Producătorii chinezi de vehicule electrice accelerează, de asemenea, ritmul de inovare a produselor. O evaluare a constatat că companiile chineze de vehicule electrice sunt cu 30% mai rapide în dezvoltarea și lansarea unui nou model de mașină decât sunt producătorii de mașini „moșteniți” americani, europeni și japonezi. Pe scurt, calitatea și inovația vehiculelor electrice de la producători chinezi de top precum BYD, Li Auto, Xiaomi și alții rivalizează sau depășesc tot mai mult ofertele de la Tesla sau BMW.

Întreprinderile chineze de vehicule electrice sunt susținute de un ecosistem de suport din ce în ce mai capabil, incluzând totul, de la calitatea cercetării și dezvoltării desfășurate la universitățile și instituțiile de cercetare chineze până la o bază profundă de furnizori locali. În special, numărul și calitatea publicațiilor științifice chineze referitoare la vehiculele electrice și bateriile vehiculelor electrice au crescut considerabil în ultimii ani. De exemplu, Institutul Australian de Politică Strategică (ASPI) a constatat că instituțiile chineze reprezintă 65,4% din publicațiile de mare impact pentru bateriile electrice, depășind substanțial 11,9% din Statele Unite. Și, așa cum a scris ASPI, „Academia Chineză de Științe este un performer remarcabil în seturile de date Critical Technology Tracker . Este lider în șase din cele opt tehnologii energetice și de mediu [și este] nr. 1 la nivel global pentru bateriile electrice.”8 Între timp, cota globală de brevete a entităților chineze în domeniul propulsiei electrice a crescut de 11 ori de la 2,4% în 2010 la 26,9% în 2020.

 

Producătorii de vehicule electrice din China au devenit, fără îndoială, jucători importanți la nivel mondial în acest sector și, cu siguranță, o amenințare pe termen lung pentru producătorii auto, cândva dominanți ai Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE). Ca răspuns la această amenințare (în mare parte ca urmare a subvențiilor industriale ale Chinei), Statele Unite au introdus tarife de 100% pentru vehiculele electrice chinezești, iar Uniunea Europeană a stabilit tarife de până la 38%. Deși acesta este un punct intermediar pentru a preveni ceea ce Alianța pentru

Producția de Automobile a numit un potențial „eveniment la nivel de extincție” (în cazul în care companiile chineze de vehicule electrice ajung să pătrundă semnificativ pe piața vehiculelor din SUA), limitările pieței nu vor fi pe deplin eficiente.9 Mai degrabă, națiunile lider ale OCDE vor trebui să dubleze inovația tehnologică autentică. Aici, factorii de decizie politică ar trebui să sprijine sectorul cu finanțare solidă pentru cercetare și dezvoltare, programe de cercetare și dezvoltare, cum ar fi o inițiativă „BatteryShot”, care ar putea ajuta la producerea de baterii EV cu o rază mai lungă de acțiune și o performanță mai bună la preț și politici de sprijin pentru a stimula adoptarea de către consumatori, cum ar fi implementarea unui sistem la nivel național. Infrastructura de încărcare a vehiculelor electrice. Mai mult, factorii de decizie trebuie să recunoască faptul că tehnologiile ecologice, cum ar fi vehiculele electrice, vor deveni atractive pentru cumpărătorii americani numai odată ce vor atinge paritatea preț/performanță (P3) cu tehnologiile existente, ceea ce înseamnă că, pentru un anumit nivel de performanță, o tehnologie ecologică a atins paritatea prețului cu un tehnologia murdară existentă fără subvenții sau taxe pe acestea din urmă.